Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2024 | 04:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Bred-bånd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 04 December 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Nej ikke den slags bredbånd, men derimod et bredere bånd og flere magneter til mine bånddiskanter. Jeg regner med to - tre magneter på hver side af båndet, istedet for kun en ( før = ialt 50 pr. enhed ), ( efter = ialt 100 - 150 pr. enhed ), hvilket gerne skulle øge følsomheden en del ( hvilket også er tiltrængt ).

Har lige taget et par billeder ( surt med den 35 kb grænse ...man kan knapt nok se hvad det er )

Og så er der nye bredere normplader 60x180x1,5 mm ( tilbud i Nyborg 2,00 kr. pr. stk. )

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9795&n=30 100

 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 04 December 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud, har ikke meget forstand på bredbånds-teori, men du får da vist princippet rigtig fint her.

Fortsat god fornøjelse med projektet.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 04 December 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

Bruger du ikke et åg på bagside?

Har lavet en guide til Femm magnetisme simulering her .

http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=27

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 04 December 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

syncroniq: Jo jeg bruger åg, som foreskrevet ....du kan se et enkelt af dem på billede nr. 5, talt fra oven og ned. Der er ialt 5 åg pr element.

dief: bredbånds-teori er noget helt andet end det her  ....princippet her hedder dipol. Der kastes lige så meget lyd bagud som fremad og det firledede bånd du ser er spændt op i et magnetfelt og når dette bliver udsat for en strøm, så bevæge båndet sig ! Det er faktisk meget sammenligneligt med en svingspole som sidder i magnetgabet på en alm. dynamisk enhed, her er det hele bare rettet ud

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 04 December 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Du vinder ikke noget, når du kommer over 3 magneter pr side. De yderste magneter har så stor aftand til båndet og magnetmaterialets kan ikke presse større flux igennem de mange lag. Mindre afstand (kræver så et smallere bånd) mellem magnetrækkerne er meget mere effektivt. Desuden vil et bånd der er bredere end ca 2 cm få problemer med at sprede den øverste diskant.

Min anbefaling er at holde båndet på ca 2 cm og få magneterne så tæt på, det kan lade sig gøre. Sådan en båd burde kunne spille ned til 400-500 Hz, men du vil måske længere ned. 

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 04 December 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Det at stakke tre magneter hjælper ikke mere end to, det bedste ville være at bruge Neodynium-magneter, ´som har det kraftigste felt af alle permanent-magneter, dog er prisen også noget højere end ferrit.

Hvis du kan få fat i blødt-jern til at montere magneterne på ville det kunne overføre flere kraftlinjer, da det ikke går i mætning så hurtigt.

Mvh

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 04 December 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

boye: jeg laver nok et bånd mere som skal være kun diskant, hvorimod det du ser på billederne er et 25 mm micropore med 4 ledere, til nedre diskant/mellemtone ( 300-? hz ). og så bliver det et 15 mm 3 leder diskantbånd til at varetage 500-? ( realistisk for sidstnævnte = top 18000 hz, afhængig af bæremateriale )

nederste deling 6 db/okt. imellem bas og mellemtone/diskant

solvin: tak for din melding, jeg har gået efter tre rækker fordi jeg har set det nogle steder på nettet, men hvis to rækker er mere rigtigt, vil jeg gå efter det. mht til jern, så har jeg monteret alm. fladjern 4 mm tykkelse, men kan sagtens få fat i blødtjern til formålet. mht. magneter, så er det ferrit ....har indkøbt dem for nogle år siden ...og ja neodynium er kraftigere ....tak for info

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 04 December 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Undskyld men, Magnepan har allerede lavet det du kæmper med der ...

Ku ikke dy mig - Hit me



__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 04 December 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

peiter: whaaatttt ?  troede ellers at jeg var den første i nordjylland  .....danmark ....verden  .....universet !!!

det skal lige retfærdiggøres at der er tale om en rep. + mod. ( flere magneter og nyt bånd )

( båndene du ser lavede jeg helt tilbage i 1993 )

til gengæld er vippe-elastik-båndstramme-ophængssystem vist nok mit eget

( elastikophæng er set før, har bare aldrig set det som et vippeophæng, det er ikke sikkert at illustrationerne her viser det godt nok )

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 05 December 2007 kl. 06:06 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

dief: bredbånds-teori er noget helt andet end det her  ....princippet her hedder dipol. Der kastes lige så meget lyd bagud som fremad og det firledede bånd du ser er spændt op i et magnetfelt og når dette bliver udsat for en strøm, så bevæge båndet sig ! Det er faktisk meget sammenligneligt med en svingspole som sidder i magnetgabet på en alm. dynamisk enhed, ved dipolen er det hele bare rettet ud

Men er det så ikke faseforskudt 180 grader hvis man hører lyden forfra i forhold til bagfra? Jeg tænker jo her på en normal højttaler, har jo et kabinet. Dette er der jo en årsag til, og det er jo at eliminere de bagudgående lydbølger. Skal de her så monteres i et kabinet??



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 05 December 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Har lige taget et par billeder ( surt med den 35 kb grænse ...man kan knapt nok se hvad det er )

Hvordan virker dette elastikophæng i praksis?

Har du prøvet med forskellinge opstramninger/elastikker?

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 765
Sendt: 05 December 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Det ser da vildt godt ud. Det kribler helt i gør det selv fingrene, hvordan lyder de?

Kan man finde tegninger eller lignende på nettet?

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 05 December 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hey,

Sig til hvis du skal have dem målt igennem. Jeg har Clio i Randers området.

Det er MEGET spændende.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 05 December 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

dief: mine båndenheder spiller normalt som dipoler, dvs. i fri luft i kombination med 15" basser som også spiller i fri luft ( åben baffel = plade på 170 cm x 60 ( 10 ) cm) ...og ja der udstråles lige så meget lyd bagud som forud, du har ret i 180 gr. faseforskel, men det kompenserer en baffel for. der skal flyttes store luftmængder for at få bas ud af systemet, det kniber det med i min konstruktion, men i andre hybridkonstruktioner ser man ofte at der er monteret eks. 8 stk 6½" - 8" enheder i åben baffel, disse er hurtigere og membranarealet større end min "kun" 15". du kan måske huske Dali Skyline's 3 vejs hybridkonstruktion, det er nok det nærmeste du kommer min 2 vejs konstruktion.

meier: elastikophæng er efter min mening det eneste rigtige, det gør at båndet ikke svirper og der er mere kontrol over retningen af lyden på båndet, det har været nødvendigt, når der deles ved så lav en frekvens som jeg har kørt med = 250 hz 6 db/okt ( er igang med ændringer til højere delefrekvens ) i praksis er båndet for neden hængt op på en vippeanordning ( vinkel ingeniørsæt ) ...forpå sidder 2 tegnestifter i en lille træklods, hvor 2 elastikker laver en svag stramning af båndet. og ja der har været leget med forskellige stramninger mht. elastikkerne.

zakken: jeg synes selv at de spiller som englene synger, ( der er hul igennem ) vi snakker meget naturtro og åben lyd, som er svært at slå med alm. dynamiske diskanter, desuden er de meget impedanslineære, hvilket gør dem lette mht. filtre. du kan ikke finde tegninger af mine, de er bare lavet ud fra fri fantasi, men prøv da at kigge nogle high fidelity blade fra 1987, der rørte sig noget for den tid, ellers søg på Ole Thofte eller Dahlberg, de har inspireret mig.

http://www.dahlbergaudiodesign.se/del1/del1.htm

http://www.magnetostatic.com/

syncroniq: pænt af dig, men jeg skal ikke have målt dem, de lyder godt som de er.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 05 December 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

dief: mine båndenheder spiller normalt som dipoler, dvs. i fri luft i kombination med 15" basser som også spiller i fri luft ( åben baffel = plade på 170 cm x 60 ( 10 ) cm) ...og ja der udstråles lige så meget lyd bagud som forud, du har ret i 180 gr. faseforskel, men det kompenserer en baffel for. der skal flyttes store luftmængder for at få bas ud af systemet, det kniber det med i min konstruktion, men i andre hybridkonstruktioner ser man ofte at der er monteret eks. 8 stk 6½" - 8" enheder i åben baffel, disse er hurtigere og membranarealet større end min "kun" 15". du kan måske huske Dali Skyline's 3 vejs hybridkonstruktion, det er nok det nærmeste du kommer min 2 vejs konstruktion.

OK. Tak for leksionen



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 05 December 2007 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:
OK. Tak for leksionen

Selv

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 06 December 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

dief: De bas/mellemtoner som du havde i din hjemmebiograf  ( gul kevlar ) er/var det Monacor ?
Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 07 December 2007 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Jep, helt nøje: SPH-165KE, fåes ikke længere, istedet som erstatning er SPH-165KEP med faseplug.

SPH-250KE er stadig på programmet.

De gør det rigtig godt synes jeg, og prisen er ikke for høj heller.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 07 December 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

dief : Tak for info, jeg er selv glad for monacor/monarch .....lige for tiden ( imens bånd er under rep. ) kører jeg med mine værkstedshøjttalere, de er flyttet til mit lytterum i lejligheden, det er SPH-135 KEP med faseplug og en mod. DT 119, med ændret front. De to enheder spiller faktisk fornuftigt sammen. Har også SPH-135 AD som jeg selv har lavet faseplug til, da den fra producenten har hul igennem polstykket og den er heller ikke dum til små bogreolhøjttalere.

Har selv en kort tid haft SPH-165 KEP, dumt at jeg solgte dem, de var nemlig rigtig gode

Jeg erstattede i tidernes morgen mine KEF B110 basser fra LS3/5A ud med SPH-135 AD og sådan kørte de en stund, da det "for mig dengang" var den rigtige ækvivalent.

B110 http://www.allans.org/Terry/HiFi/KEFDriversLeaflet/HiFiDrive Unitsp5.html

SPH-135 AD  http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/101850/

SPH-135 KEP http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/102410/

PS: Måtte lige igang med en lille justering af faseplugen, den skrabede imod svingspolen, heldigvis er den nu igen ok.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 07 December 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil slippe for 35 kb grænsen kan du bruge guiden i min signatur

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes